دور برنامج جلوب البيئي في تطوير الممارسات التدريسية لدى معلمي العلوم من وجهة نظرهم: دراسة نوعية
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
الملخص
الملخص
هدفت الدراسة إلى استكشاف دور برنامج GLOBE في تطوير الممارسات التدريسية من وجهة نظر معلمي العلوم في سلطنة عُمان، والتعرف على التحديات التي تواجههم عند دمج البرنامج في الحصص الدراسية. اتبعت الدراسة المنهج النوعي لملاءمته لطبيعة البحث، واختيرَ المشاركون باستخدام أسلوب العينة غير الاحتمالية من نوع (الكرة الثلجية)، حيث شملت العينة عشرة من معلمي العلوم من مختلف محافظات السلطنة. استخدمت الدراسة أداة المقابلات شبه المنظمة لجمع البيانات، وقد تُحقَّق من صدقها من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين المختصين. حُلِّلَت البيانات باستخدام منهجية التحليل الاستقرائي بثلاث مراحل: الترميز المفتوح، والترميز المحوري، والترميز الانتقائي، وبلغت نسبة اتفاق المحللين في الترميز 89%؛ ما يدل على مستوى عالٍ من الثبات. أظهرت النتائج أن برنامج GLOBE أسهم في تطوير عدة جوانب من الممارسات التدريسية، منها: تحسين مهارات التخطيط، وتنويع استراتيجيات التدريس، وتعزيز استخدام التكنولوجيا، وتوظيف مهارات الاستقصاء العلمي، بالإضافة إلى تحسين الإدارة الصفية وأساليب التقويم. كما ساعد البرنامج في تعزيز ممارسات المعلمين خارج الغرفة الصفية، كتنمية مهارات البحث العلمي، وتبادل الخبرات، وتكوين علاقات اجتماعية. بالمقابل، كشفت الدراسة عن وجود تحديات إدارية وتقنية، مثل: ضيق الوقت، ونقص الموارد، وصعوبة صيانة الأجهزة، وضعف التكامل المؤسسي بين الجهات التعليمية. وتوصي الدراسة بضرورة دمج برنامج GLOBE ضمن المناهج الدراسية بشكل منهجي، وتوفير الدعم الفني والتدريب المستمر للمعلمين، بما يسهم في تعزيز جودة التعليم البيئي وتطوير ممارسات تدريس العلوم.
Abstract
This study aimed to explore the role of the GLOBE environmental program in developing teaching practices from the perspective of science teachers in the Sultanate of Oman, and to identify the challenges they face when integrating the program into classroom instruction. The study adopted a qualitative research approach due to its suitability for the nature of the topic. Participants were selected using a non-probability sampling method (snowball sampling), and the sample included ten science teachers from various governorates across Oman. Data were collected using semi-structured interviews, and the validity of the tool was verified through expert review. The data were analyzed using an inductive analysis methodology in three stages: open coding, axial coding, and selective coding. The inter-coder agreement reached 89%, indicating a high level of reliability. The results revealed that the GLOBE program contributed to the development of several aspects of teaching practices, including enhanced lesson planning, diversified instructional strategies, increased use of technology, and integration of scientific inquiry skills. Additionally, the program improved classroom management and assessment methods. Outside the classroom, it also supported teachers’ practices by enhancing their research skills, promoting knowledge exchange, and fostering social connections. On the other hand, the study identified administrative and technical challenges such as limited time, lack of resources, difficulties in equipment maintenance, and weak institutional coordination among educational entities. The study recommends the systematic integration of the GLOBE program into science curricula and the provision of continuous technical support and professional training for teachers, to enhance the quality of environmental education and develop science-teaching practices.