
Assistant Professorselayyan@su.edu.om Phone: +968 26850100 Extn: 659 Location: Barka building, Office no: 517
Shaher Elayyan holds a Ph.D. in Curriculum and Instruction with a Science Education specialisation, as well as a Bachelor's and Master's degree in physics. He has published books (in Arabic) in physics and science education. He has 18 papers published in both Arabic and English in several areas, including STEM-Based learning and developing science in the digital transformation era, and has supervised approximately 25 master's thesis in science education. He has experience with the higher education systems of Saudi Arabia, Oman, and Jordan. In addition to memberships in reviewed journals and educational bodies, he has attended several academic events in Oman, Saudi Arabia, Jordan, Italy, UK, and Singapore.
- Ph.D. In Science Education, Amman Arab University, Jordan, 2007.
- MSc. In Solid State Physics, University of Jordan, 1997.
- Bachelor In Physics, University of Jordan, 1994.
- Science Education
- Measurement & Evaluation of Science Instruction
- Educational Research
- Technology-Based Science Learning
- STEM Approach
- Al Lily, A. E., Elayyan, S., Alhazmi, A. A. 2021. Covidian education: An enquiry into Arab culture. Technology in Society. 66:1-10.
- Elayyan, S. 2021. The future of education according to the fourth industrial revolution. Journal of Educational Technology & Online Learning. 4(1): pp. 24-30.
- Elayyan, S. & Al-Shizawi, F. 2019. Teachers' Perceptions of Integrating STEM in Omani Schools. Shanlax International Journal of Education. 8(1): pp. 16-21.
- Al Lily, A. E., Elayyan, S., Alhazmi, A. A., & Alzahrani, S. 2018. Understanding the public temper through an evaluation of rumours: an ethnographical method using educational technology. Palgrave Communications. 4(41): pp. 1-10.
- Elayyan, S. 2017. 8P's Model: A theoretical Framework to Assess the Pre-service Teachers. Asian Academic Research Journal of Social Science and Humanities. 4(4): pp. 34 – 45.
- Elayyan, S. 2016. Analytical Study of Physics Education Websites' Content. Universal Journal of Educational Research. 4(12): pp. 2832 – 2839.
- عليان، شاهر و المزروعي، يوسف. 2020. معوقات تطبيق منحى STEM في تدريس العلوم من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 4(2): 57-74.
- الحضرمي، هدى و عليان، شاهر . 2020. تقويم منهاج المهارات الحياتية للصف التاسع الأساسي في سلطنة عمان في ضوء كفايات ريادة الأعمال. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الانسانية). 34(9): 1611-1642
- عليان، شاهر و القاسمي، أماني. 2019. فعالية استخدام الآيباد iPad في التحصيل الدراسي لمادة العلوم لدى طلبة الصف الثالث الأساسي بولاية صحار. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية. 5(2): 193-208.
- القرشي، أمير و عليان، شاهر و السيد، حسام. 2019. مستوى وعي طلبة جامعة الملك فيصل ومنسوبيها بقواعد الأمن والسلامة داخل الجامعة: دراسة ميدانية. المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل (العلوم الانسانية والادارية). 20(2): 137-159.
- الكيومي، منيرة و عليان، شاهر. 2019. درجة ممارسة معلمي العلوم للاستراتيجيات المتناغمة مع مبادئ التعلم المستند للدماغ في مدارس الحلقة الثانية للتعليم الأساسي بسلطنة عمان. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية. ع6: 289-312.
- عليان، شاهر و الغتم، محمد. 2018. الاحتياجات التدريبية لاستخدام المختبر الافتراضي من وجهة نظر معلمي العلوم في محـافظــة الأحـــــســـاء. رسالة الخليج العربي. ع147: 17-31.
- try2
- الجعفري، مهند و عليان، شاهر. 2018. متطلبات تطوير مقرر بناء المناهج من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في جامعة الملك فيصل. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية. 4(1): 96-112.
- عليان، شاهر. 2017. دوافع الالتحاق ببرنامج التعليم عن بعد وواقع دوره في المجتمع من وجهة نظر الطلبة في جامعة الملك فيصل. مجلة الأكاديمية الأمريكية العربية للعلوم والتكنولوجيا (أماراباك). 8(25). 147-158.
- عليان، شاهر والعرفج، ماهر. 2015. فعالية برنامج تدريبي مقترح في تنمية الوعي بالقضايا المرتبطة بعلم (النانو )والاتجاهات نحوها لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة الأحساء. المجلة العربية للتربية العلمية والتقنية. ع3: 1-22.